Flätad eller nylon?

Allt som har med spön, rullar & linor att göra.

Flätad eller nylon?

Inläggav Stefan 24 november 2008, 23:05

Flätad eller nylon?

Vad ligger på era spolar?
Själv brukar jag köra med flätad runt 0,17-0,24 beroende på årstid lite grövre under vintern... gillar inte nylon då de är mycket gummibands känsla...
Simma lungt!
Användarvisningsbild
Stefan

Re: Flätad eller nylon?

Inläggav Göran A. 25 november 2008, 17:35

flätad o,17 tycker jag räcker långt, känns smidig men kräver väl lite "backing" i botten för att det inte skall bli så dyrt, och vill jag ha tafsar så få det bli nylon, funkar utmärkt!
Användarvisningsbild
Göran A.

Inläggav peppe 25 november 2008, 22:54

Jag har kört med .20 flätad både i Ljungan, Bergeforsen och fiske i små fjällsjöar och trolling i lite större sjöar och det har funkat bra. Går bra att kasta lättare grejer och fastnar man så är det bara att räta ut kroken. Men vinterfiske vid minusgrader har varit katastrofalt! Linan har gått av, knutar har gått av och linan slits otroligt fort! Funderar starkt på att prova en gammal hederlig nylonlina vintertid, men då är det den där "gummibandseffekten" man svär på istället.
peppe

Inläggav norman 25 november 2008, 23:25

Flätad, har man en gång prövat är man fast i skiten =)

Hmm, har väl aldrig riktigt upplevt att linan nöts nåt mer under vintern än under sommaren, iofs beror det väl lite på hur man fiskar också. Fiskar man ofta djupt där man ofta "känner" botten säger det ju sig själv att linan tar mycket stryk.

Har själv aldrig prövat med nylontafs, känns som att man bara gör det mer besvärtligt än det behöver vara.
"Ingenting är omöjligt, saker & ting är bara mer eller mindre svårt"
Användarvisningsbild
norman

Inläggav micke g 28 november 2008, 07:55

Jag har kört med flätlina på mina få dagar jag fiskat i ljungan. Men jag tappade mer än hälften av fiskarna jag drillade. Inte hugg altså utan fisk som satt på ett tag. Frågan är hur det sett ut med nylon? När jag fiskar gös har jag gått tilbaka till nylon för att gösen är så hård i käften. Jag tycker att jag tappar betydligt färre gösar nu. Eftersom nylonlinan är mjukare sviktar lite/mycket(beroende på lina) så är den mer förlåtande för hård drilling jämfört med flätlina. Det jag saknar är så klart direktkontakten med betet, att inte vara "med". Undrar om man skulle få upp mer av de större om man körde nylon? För mig verkar det som att det inte är problem att landa sprattel med flätlina. Merparten av mina tappade fiskar har känts större, om alla verkligen var det ska jag låta vara osagt. En del har jag sett och de var minst 2 kilos bitar, suck.

För logg över era fiskar och hugg vetja. Kör halva dan med flätlina och halva med nylon ett antal dagar, vore intressant. Själv dröjer det tyvärr innan jag får förmånen att gå längs Ljungans stränder igen, suck.
micke g

Inläggav norman 28 november 2008, 21:08

Jo, det är ju på gott & ont med flätlinans stumhet, du känner ju i princip minsta "stöt" på draget. Så ibland misstänker jag att man gör mothugget förtidigt så att man rycker draget ur käften på fisken.
Men samtidigt är det ju bra med en stum lina vid ett "riktigt" mothugg, du får ju mer kraft som förhoppningsvis resulterar i att du krokar fisken.
Funderar lite på det där med att tappa fisk, skulle ju kunna vara så att fisken tas för hårt?

Men i grund & botten är det nog en fråga om tycke & smak, man ska ju fiska med det man själv trivs med.
"Ingenting är omöjligt, saker & ting är bara mer eller mindre svårt"
Användarvisningsbild
norman

Inläggav micke g 28 november 2008, 22:58

Jo, ibland drillar man för hårt. Och vissa fiskar är det inte meningen att man ska få upp oavsett hur man drillar. Personligen har jag haft problem med slirbromsen vid minusgrader, ett problem jag inte är ensam om. Det bidrar ju onekligen till tappad fisk, speciellt stor sådan. Nä, jag tror inte jag går tlllbaka till nylon när jag tänker efter, känns som blindfiske. Men fan vad den kostar.
micke g

Återgå till Spinn/Haspel Fiske